Samorząd dla Adwokatów

Szanowni Państwo, Koleżanki i Koledzy.

Przedstawiam Państwu pierwszy punkt mojego programu – Samorząd dla Adwokatów.

Samorząd powinien wspierać, słuchać i współdziałać z adwokatami oraz odpowiadać na realne potrzeby środowiska.

Samorząd powinien reprezentować interesy adwokatów w relacjach z organami władzy, zapewniać wsparcie w płaszczyznach: wykonywania zawodu, niezależności adwokata i tajemnicy adwokackiej, pozycji i sytuacji rynkowej, spowodowanej regulacjami prawnymi, barierami urzędowymi i nieuczciwą konkurencją.

Realizacja założenia poprzez:

– wspieranie instytucjonalne, szkoleniowe i informatyczne wykonywania zawodu w sferze doradztwa prawnego, korporacyjnego, biznesowego, negocjacyjnego, mediacyjnego, arbitrażowego i innych sposobów funkcjonowania adwokatów na rynku usług prawnych,

– stworzenie możliwości uczestniczenia w życiu samorządu i załatwiania spraw za pośrednictwem środków komunikowania się na odległość (aplikacja związana z intranetem, platforma komunikacyjna, dyżury dziekańskie z możliwością załatwiania spraw za pośrednictwem platform komunikacyjnych (ZOOM, TEAMS) albo rozmów telefonicznych),

– współpraca Samorządu z sądami i organami w celu usprawnienia i ułatwienia wykonywania adwokatom obowiązków zawodowych,

– tworzenie i rozwijanie mechanizmów wspierających organizacyjnie i finansowo, ułatwiających kobietom prowadzenie działalności zawodowej po urodzeniu dziecka i w okresie ciąży, a także pełen powrót do aktywności zawodowej po tym okresie, 

– zogniskowanie na tym co łączy, a nie na tym, co dzieli,

– udrożnienie kanałów komunikacyjnych: śledzenie, analizowanie głosów środowiska i wykorzystywanie jego potencjału oraz stworzenie warunków i płaszczyzn do prowadzenia konsultacji środowiskowych. 

Konkretne projekty zmierzające do realizacji powyższego celu:

a. utworzenie Komisji ds. Współpracy z Sądami i Organami Publicznymi, której głównymi zadaniami będzie:

– usprawnienie współpracy adwokatury z sądami, prokuraturami oraz organami publicznymi w celu ułatwienia adwokatom wykonywania obowiązków zawodowych, 

– usprawnienie komunikacji pomiędzy adwokatami a ORA w sprawach zgłoszeń nieprawidłowości w relacjach pomiędzy adwokatami a sądami, prokuraturami i organami publicznymi i usprawnienie reagowania na zgłaszane problemy,

– działania ukierunkowane na wypracowanie porozumień z sądami w zakresie uwzględniania kalendarzy zawodowych adwokatów przy planowaniu terminów czynności procesowych i posiedzeń sądowych oraz usprawiedliwiania nieobecności adwokatów na posiedzeniach,

– podejmowanie działań w kierunku utworzenia odrębnych stanowisk dla adwokatów w biurach podawczych lub składania pism poza kolejnością oraz usprawnienia komunikacji pomiędzy adwokatami a sekretariatami w sądach i prokuraturach poprzez wypracowanie kanałów komunikacyjnych z pominięciem BOI lub poszerzenie kanałów komunikacyjnych w ramach BOI,

– stworzenie bazy wzorów wniosków i środków zaskarżenia w przedmiocie wynagrodzeń adwokatów pełniących funkcje kuratora oraz pełnomocnika i obrońcy z urzędu, 

– wsparcie adwokatów w dochodzeniu od sądów przyznanych wynagrodzeń za wykonywane funkcje z urzędu, w szczególności dialog z sądami w kierunku wypłat wynagrodzeń za reprezentację z urzędu po zakończeniu danej instancji oraz wydawania postanowień w przedmiocie wynagrodzeń za reprezentację z urzędu odrębnie od orzeczeń głównych, wzorem postanowień o wynagrodzeniu dla biegłych,

– podejmowanie działań wzmacniających ochronę tajemnicy adwokackiej poprzez dialog z sądami i prokuraturami oraz stworzenie podręcznika zachowania podczas naruszeń tajemnicy adwokackiej (przesłuchania, przeszukania, itp.),

b. wprowadzenie regularnych „dyżurów dziekańskich”, podczas których adwokaci będą mogli bezpośrednio w siedzibie ORA, telefonicznie bądź za pośrednictwem platformy komunikacyjnej porozmawiać z Dziekanem bądźwyznaczonymi przez niego członkami Prezydium ORA w swoich istotnych sprawach związanych z wykonywaniem zawodu,

c. negocjacje w zakresie preferencyjnych warunków nabywania programów prawniczych (Lex, Legalis)

d. umożliwienie adwokatom korzystania z programu prawniczego (Lex, Legalis) na komputerach udostępnionych w pokojach adwokackich w sądach albo innych ustalonych pomieszczeniach,

e. obniżenie składek dla adwokatów rozpoczynających karierę zawodową w okresie pierwszych trzech lat działalności według poniższego modułu (algorytm do dyskusji):

– pierwszych 12 miesięcy po wpisie na listę adwokatów, zmniejszona o 50%

– kolejne 24 miesiące prowadzenia działalności, zmniejszona o 25%,

f. dalsze rozszerzenie zwolnienia kobiet w ciąży z obowiązku opłacania składki adwokackiej przez okres ciąży, począwszy od rozpoczętego 8 miesiąca ciąży do czasu rozwiązania.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł